Tegen de bult omhoog - Reisverslag uit Salisbury, Verenigd Koninkrijk van Wico Vos - WaarBenJij.nu Tegen de bult omhoog - Reisverslag uit Salisbury, Verenigd Koninkrijk van Wico Vos - WaarBenJij.nu

Tegen de bult omhoog

Door: wicovos

Blijf op de hoogte en volg Wico

19 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Salisbury

16 augustus 2011,

Ik werd wakker van een ernstige depressie. Het was gewoon en nachtmerrie. Ik had de hele nacht wakker gelegen en liggen malen tussen slaap, droom, half slaap en volledig wakker zijn in. De analyse zal ik u besparen, maar ik was even ernstig depressief.

Gelukkig is daar Nanette, die ik kan opzadelen met mijn onwelgevallen en ik werd op sleeptouw genomen voor de bezichtiging van ‘Old Seram’, de bult waar we de hele dag tegenaan keken.

We hadden de bult eerder in maquette vorm bekeken in de gratis toegankelijke kloostergangen van de kathedraal van Salisbury en beiden hadden we het idee, dat die maquette niet klopte wat omvang betreft.

‘Old Seram’ is de plaats, waar Salisbury eigenlijk is ontstaan. Het is een heuvel als een pukkel in glooiend landschap, waarop mensen al vijfduizend jaar hun veilig heenkomen hadden gezocht. In de 12e eeuw ofzo, werd er echt een hard core kasteel gebouwd, dat lange tijd gold als zijnde het mooiste gebouw van Engeland. Zelfs de koning heeft er een tijdje gewoond.

Daarna vonden de bewoners het te koud en te winderig worden naast de muren van het fort en besloten ze even verderop het dorp, de kathedraal, opnieuw te bouwen, hetgeen uiteindelijk uitgroeide tot het huidige Salisbury.

Nanette en ik zijn om het voormalige dorp heengelopen en stonden geruime tijd tussen de resten van de voormalige kathedraal, die in de 12e eeuw binnen achtendertig jaar tijd verplaatst is naar het centrum van Salisbury. De lay out is hetzelfde, alleen het formaat wijkt iets af.
Aan het eind van onze rondgang waren we overtuigd, dat de maquette die we hadden gezien ons niet had voorgelogen. Ook bleek, dat vanaf deze heuvel in de 18e eeuw de officiële metingen waren gestart van Zuid-Engeland, uitgevoerd door een jonge luitenant van het leger, die daarvoor gebruik maakte van een heel lang koord en een van de eerste theodolieten (afstandsmeter).

Na de wandeling was ik weer redelijk opgeknapt en hebben we de rest van de dag lopen dollen rond de caravan en het een en ander alvast opgeborgen en afgebroken wegens de geplande terugreis van de volgende dag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wico

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 20532

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Rotterdam - Shanghai

01 Augustus 2011 - 01 Oktober 2011

Rotterdam - Istanbul - Rotterdam

22 Augustus 2011 - 02 September 2011

Reisje langs de Rijn

Landen bezocht: