Antiquiteiten - Reisverslag uit Salisbury, Verenigd Koninkrijk van Wico Vos - WaarBenJij.nu Antiquiteiten - Reisverslag uit Salisbury, Verenigd Koninkrijk van Wico Vos - WaarBenJij.nu

Antiquiteiten

Door: wicovos

Blijf op de hoogte en volg Wico

16 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Salisbury

13 augustus 2011,

Even rust en pas op de plaats. Samen zijn Nanette en ik de stad Salisbury ingewandeld, op weg naar de grote kathedraal in het centrum van de stad. Haar toren is de een na hoogste van Europa wordt gezegd, maar volgens mij is dat de een na hoogste van Engeland.

Op onze wandeling erheen zijn we ietsjes verdwaald in de stad, over de markt een ander straatje in, kwamen we terecht in een tweede hands winkeltje, een soort kringloop shop. Erg grappig, vooral de aangeboden lectuur over handwerken in de jaren zeventig. Nanette kocht er place mats uit lang vervlogen tijden.

Aan de overkant van dezelfde straat een echte antiekzaak, die nog veel meer prullaria verkocht, waaronder rommel met verzamelwaarde. Op de bovenste verdieping was een theehuis gevestigd, dat helemaal afgeladen zat met antiekjagers en –jageressen. Het was er benauwd en warm en we zijn toch maar weer naar buiten gewandeld, waar we via een poortje de antieke binnenstad van Salisbury betraden.

De aanblik van de kathedraal was indrukwekkend, door een zeer ruim bemeten grasveld rond het pand, waardoor de ruimtelijkheid werd versterkt. Op het grasveld natuurlijk veel toeristen en een kunstwerk van een kunstenaar, waarvan ik de naam niet kon onthouden, die met zijn kunstwerken wilde laten zien, dat de heiligen op, aan en in de kerk uiteindelijk ook gewoon mensen waren geweest. Overal stonden beelden van 'gewone mensen' in en rond de kerk opgesteld.

De Kathedraal zelf hebben we niet bezocht, omdat we acht en halve pond p.p. moesten betalen om binnen te mogen in Gods huis.

Op de terugweg naar de camp site passeerden we een pub waar de bezoekers naar de rugbywedstrijd Wales – Engeland zaten te ijken en waar het erg gezellig was. Er heerst een grote rivaliteit tussen de twee gewesten van het Britse Koninkrijk, maar de fans zaten in de pub door elkaar heen tegen elkaar te juichen en het bleef gewoon gezellig. Pure British Sportsmenship zou ik zeggen.

Bij de caravan weer aangekomen zaten de boys gemoedelijk te lezen, hebben we lekker even gegeten en zijn daarna verder in onze boeken gedoken.

• 16 Augustus 2011 - 08:03

Rieme:

Klinkt als een heerlijk dagje samen. Is af en toe zeker nodig!