Ronde Tafel - Reisverslag uit Salisbury, Verenigd Koninkrijk van Wico Vos - WaarBenJij.nu Ronde Tafel - Reisverslag uit Salisbury, Verenigd Koninkrijk van Wico Vos - WaarBenJij.nu

Ronde Tafel

Door: wicovos

Blijf op de hoogte en volg Wico

19 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Salisbury

15 augustus 2011,

Vandaag stond er nog een uitstapje van de vooraf opgestelde lijst op het programma: De ronde tafel van Koning Arthur. De ronde tafel van deze legendarische mythe is te vinden in Winchester, een stadje ten noord-westen van London.

Ook hier was weer duidelijk sprake van een toeristen lokkertje, maar het was in dit geval wel gratis te bezoeken.

De ronde tafel hangt aan de muur in ‘The Great Hall’, en is, naar men zegt, gemaakt in de 12e eeuw. Ik zelf twijfel behoorlijk aan dit verhaal, want de tafel zag er wel heel erg ongebruikt uit en was fris van kleur. De aangrenzende tentoonstelling bestond voor het grootste deel uit fotokopieën van echte schilderijen en prenten en ging verder nergens over voor zover ik het kon beoordelen, tenzij je alles wil weten over de burgemeester van WInchester in de 17e eeuw...

The Great Hall zelf is een zeer oud gebouw, een grote hal dus, waar tot in de twintigste eeuw rechtspraak heeft plaatsgevonden. Tegenwoordig vindt de rechtspraak in een aanpalend gebouw plaats, dat stamt uit de jaren zeventig. De roestvrij stalen deuren zijn een schenking van de bevolking aan de gemeente Winchester.

We zijn nog even door het stadscentrum gelopen, op zoek naar rommelwinkeltjes en snoepwaren en vervolgens terug gegaan naar de caravan.

’s-Avonds ben ik nog even naar Salisbury gewandeld om een biertje te drinken in een pub, maar alles was dicht en het was doodstil op straat. Beetje Dordrecht-op-zondagavond-gevoel.
Nanette en de jongens zaten een spelletje te doen bij thuiskomst. Ook gezellig...